על התדר הקולקטיבי של העם העברי

על התדר הקולקטיבי של העם העברי

מגריט
כמו תוכנית נשמה בחיי אדם פרטי, גם תוכנית הנשמה של העם העברי מיועדת לעזור לו להתפתח, לתקן תיקונים שונים ולתרום תרומה ייחודית לעולם, תוך התחככות מתמדת עם אומות העולם מסביבו. בעניין אומות העולם ניתן לדמות זאת לשתי ידי אדם המתחככות זו בזו על מנת להתנקות (נקות-תקון). לעיתים החיכוך נעים, ברמות שונות (לדוגמה, תור הזהב בספרד, הצלחת היהודים בארה"ב, או טיולים ארוכים מאוד של ישראלים במזרח), ולעיתים, כידוע, יש בו סבל קשה (יהודים הסובלים מנוצרים באינקוויזיציה, בפוגרומים ובשואה, יהודים מוחרמים בארצות-מגוריהם ועוד).
 

התכונות הבעייתיות העיקריות שהעם העברי גיבש לעצמו, או, תכונות ”גוף הכאב“ של העם העברי – קשורות בסוג של בדילות מהגויים, תחושת נחיתות עם החשבה עצמית יתרה, יהירות, והתנשאות בנוסח משובש האומר: "אתה בחרתנו" – משום שאנחנו נעלים יותר. לצד זאת ניתן להבחין בחוסר ביטחון, חששות ופחדי הישרדות. איפיוני ’קורבן‘, ולכן גם ’מקרבן‘, הם איפיונים עיקריים שלנו, גם כאן ועכשיו.

כתוצאה מהביוגרפיה הקולקטיבית הקשה הזאת של עם ישראל, יש בנו גם הדגשת-יתר של חומר-חומרנות. החסר המתמיד בגלות המנוונת הוליד, ומוליד יום-יום, רדיפה, חסרת-רסן לעתים, אחר ה'עוד' וה'יותר'. רכיב ה'מה יגידו' מעצים תחרות בלתי-מבוקרת בתחום החומרי ומעצב חיים נבובים מתוכן רוחני בשכבות שונות ורבות בציבוריות הישראלית. 
 
העם העברי חזר במדינת ישראל לחיים עצמאיים, אבל האם לא הפך מעם הספר (=עם הרוח) לעם ספרי הבישול, הטיולים והמסעדות (=עם החומרנות)? ראוי לדעתי לזכור ולהדגיש: תוכנית הנשמה הקולקטיבית של בני ישראל מראשית התהוות הקולקטיב הזה, היא לשמור על תדר רוחני-מוסרי ברמה סבירה. כשהתדר הזה "נופל" – "נופל" העם. כך בחורבן הבית הראשון, חורבן הבית שני, גירוש יהודי ספרד, הפוגרומים, השואה. כשיש נפילה דרסטית – העם עובר טלטלה. כמו רוב בני האדם, אם הוא שקוע בחומר ולא ברוח, מפלס התדר יורד מתחת ל‘קו האדום‘, המוגדר על ידי ייעודו של האדם, ואז הוא ממגנט אירוע שגם הוא "מתחת לקו האדום"; ועל כך אנו אומרים שהאדם מעצב את מציאותו, או – העם כולו, כגוף אחד, מעצב את המציאות שלו.
 

אם אמנם נכון מה שלמדתי, ש"המקור" בחר בצביר הנשמות העברי להפיץ בין נשמות-תבל את תורת החיים הנכונים בעולם החומר, עולמנו, אין זו סיבה להתנשאות אלא להבנת המחוייבות, לצד הבנת הזכות. נראה שאנו "עם נבחר" – משום שנבחרנו להזכיר לצבירי הנשמות של העמים מסביבנו את הדרך הרוחנית-מוסרית, הדוגלת ב‘אמת ואמונה‘, דרך ישר-אל-האל (=ישראל). ואכן, כידוע, יסודות הנצרות והאיסלאם מבוססים על תפישת ה"אחד" (מונותיאיזם) שהופיע לראשונה ביהדות. בזאת למעשה הצלחנו בחלק ניכר מייעודנו. הדרישות מאיתנו גבוהות ביותר, ואנו לעיתים נכשלים משום שיש לנו נטייה להחשיב את עצמנו יתר על המידה. היהירות לוקחת אותנו לפסגה מדומה של הר (‘הר‘ כשורש המלה ’יהירות‘), ואנו שוכחים לפעמים את הצניעות והענווה, וכן גם את חשיבות הדגשת הרוח. הפנמת הידע המשוקע בתחומי המודעות הרוחנית (החילונית או הדתית) והתנהלות על-פיו, עשויות לקחת אותנו למישור הרצוי, המאחד את החומר (היסוד הפיסי) עם הרוח (היסוד המטאפיסי). 

ניתן להסתכל על העם העברי, ובמיוחד על העם היושב בארצו, כעל אישיות אחת מורחבת, ולכן יש ממש אפשרות (במימד הבלתי-מקומי והעל-זמני בעולמות העליונים) למדוד את התדר של הקולקטיב כולו, בכל רגע נתון.
 
כאשר בשנים האחרונות אנו מפחתים בכבוד האדם, משפילים אוכלוסיות מסוימות או מנצלים באופן מזעזע אנשים (פלשתינאים, עובדים זרים, שוחד ומרמה של שליחי ציבור, נשים "מיובאות" לזנות), הדברים משפיעים קשות על התדר הקולקטיבי. כשמנהיגים ואישי ציבור נמצאים אשמים בשחיתות מסוגים שונים, כשאנחנו מתנהלים לעתים באורח שאינו מכבד אחרים, כשאנו מזניחים את הרוח ופועלים מרמת החומר – אנחנו מורידים את התדר (“האור“) הקולקטיבי, וככל שהתדר יורד, אנו חשופים יותר, כאמור, לזעזועים ול“תזכורות“ של קושי, לפי העיקרון "דומה מושך (ממגנט) דומה".
 
אנרגיות קשות מאוד רווחות בתוכנו בארץ כתוצאה מהמוזכר כאן, וגם בשל היבטים שונים נוספים. רמת הקיטורים והתלונות בארץ גבוהה מאד, והיא כביכול מציפה את שמי הארץ בדוק אנרגטי אפרורי. ההתמקדות בשלילי גוברת והולכת. בשיחות סלון רבות ובקירות הפייסבוק, נפוצים מאוד: ביקורתיות, שפיטה, שמחה לאיד, זלזול, לגלוג, גינוי, ציניות, רכילות, דיונים אינסופיים בחומר מכל סוג ומין, והכי גרוע – פילוגים בין פלגים שונים בעם. כל אלה שיקופיה של המציאות החברתית בה אנו חיים ואותה אנו מזמנים לחיינו הקולקטיביים.
 
תוכנית הנשמה הקולקטיבית של עם ישראל מוצפנת בקוד אנרגטי המכונה בתנ"ך "הברית בין הבתרים" – זוהי אחדות הניגודים. הבתרים (החלקים שבותרו) מתאחדים על-ידי ברית. זהו רמז לקשר בין האומה העברית (הרוח בארץ, ה‘פיסי‘) לבין ה"אחד" (הרוח ”בשמיים“, ה‘מטאפיסי‘). ברית זו באה לא רק להעצים את עם ישראל (לקבל) אלא גם לאפשר לו להתעצם על-מנת להעביר את ”הוראות היצרן“ לבני האדם באשר הם (לתת). לאור הברית הזאת – "כל היש והאין", ה"אחד", לא יכול לאפשר לעם הנבחר להתדרדר מתחת לקו האדום בלי תגובה. זהו העם שאמור להציב דוגמה לעמי העולם ולהראות את הדרך הרוחנית-מוסרית אל המודעות המושתתת על חיבור (קהילה עברית!) ואהבה (=אחדות).
 
על חסר קשה בתחום זה קבלו נביאי ישראל, כל אחד בזמנו, ולפיכך גם ניבאו נבואות זעם על חורבן וגלות, בדיוק לפי עיקרון ה"דומה מושך (אליו) דומה". שלא מבחירה מודעת ממש אני מוצאת עצמי מהרהרת לעתים בשאלה – מה היו אומרים נביאי ישראל עלינו ועל מכלולנו, היום, כאן ועכשיו…
 
אפשר וחשוב לשנות לאלתר את התדר הקולקטיבי שלנו, אך לשם כך נחוצה הבנה נרחבת לגבי הצורך בשינוי. במקרא ניתן לנו רמז עבה לכך שזה בהחלט יתכן! יונה הנביא הצליח לחולל שינוי בתדר הקולקטיבי של אנשי נינוה, בעזרת התראותיו ובעזרת המנהיגות של העיר (מלך העיר), ולכן נינוה לא נהרסה. כל זאת משום שמהות "יונה" (= תדר "נביא" = מודעות רוחנית) היתה כבר ב"נינוה" ובמנהיגה. הרמז לכך נעוץ בשם ’יונה‘ שאותיותיו כלולות בשם ’נינוה‘! לכן התיקון-השינוי מתרחש בנינוה, בהתאם לעיקרון "דומה מושך דומה". רכיב ה"יונה", שהיה טמון בקולקטיב "נינוה", איפשר לנביא, ובהשראתו גם למלך, להשפיע על העלאת התדר הקולקטיבי.
  
כל אדם מתוכנו, המאיר את עצמו באור של מחשבה ועשייה של רצון טוב, קבלה עצמית וקבלת המציאות מסביב תוך עשייה מתמדת לשיפורה, ובעיקר, תוך טיפוח הרוח עם החומר – מגדיל את עוצמת האור שלנו, כשהוא תורם את כוח האור שלו לתדר הכללי העברי, מעצם היותו חלק מן השלם. זהו כלל ברזל החוזר ונשנה, התקף לגבי קהילות כל-העולם לאורך ההיסטוריה האנושית כולה. מסיבה זו חשוב בעיניי לדעת: עוצמת ה‘אור‘ של רוח האדם במיטבה (התדר האישי), בכל אחד מאיתנו, היא מקור עוצמתו של הקולקטיב העברי.

 

לבחירתכם - שתפו נא