ספירת העומר האישית
שבוע שני – שבוע 'גבורה'
[ לשבוע הקודם, הראשון, בספירת העומר, שבוע 'חסד' – ראו נא כאן ]
עשר ספירות 'עץ החיים' נתפשות בקבלה כעשרה מימדים-'מיכלים', המזרימים מן האינסוף את אנרגיית החיים, אל עולם המעשה שלנו, בתהליך של נביעה, קבלה והזרמה.
בתהליך נצחי זה מקבלת כל ספירה משבע הספירות התחתונות, המצויות בהרמוניה ושיווי-משקל הדדי, אנרגיה ייחודית-דומיננטית, המתמגנטת אליה יותר משאר סוגי האנרגיה הקוסמית, עקב אופייה הייחודי כ'כלי'. שש האנרגיות הנוספות עוברות-זורמות דרך כל ספירה ו'צובעות' אותה בצבעיהן הייחודיים.
אנרגיית ספירת גבורה, ה'מולכת' בשבוע השני לספירת העומר האישית שלנו, מתאפיינת בהיבטים של שיפוט ואסרטיביות, ריסון ומשמעת עצמית, צדק ויראת כבוד. היות שבמהותה זוהי אנרגיה של כיבוד גבולות, מיקוד כוחות ועשיית צדק, כינויה של ס' גבורה הוא "מידת הדין".
בתחום האנושי מבוטאת ספירת 'גבורה', בהיבטים הייחודים לה, בעיקר במחשבותיו וברגשותיו של האדם – שהם בסיס התנהלותו המעשית, היומיומית, בכל תחומי חייו. במיטבה מופיעה אנרגיה זו אצל מי שהוא בעל כושר שיפוט גבוה, שליטה עצמית, מידתיות, חוש צדק מפותח ויכולת טובה לכבד את עצמו, את הנמצא מולו, ובכלל, את הנמצאים בעולם.
בשבוע של ספירת גבורה נוכל לעיין בפנימיותנו בכיוונים אלה, על-מנת לשפוך אור על אנרגיית ה'גבורה' הפנימית שבנו, להעצים את הטוב ולשפר את הטעון-שיפור.
שבוע 'גבורה-התגברות' טוב ומועיל שיהיה לכולנו.
תזכורת: היום (היממה) העברי מתחיל עם שקיעת החמה.
על נושאים קשורים במאפייני שבוע גבורה ראו נא כאן בסיום הדף: צדק /
ליום א' בשבוע 'גבורה' – כ"ג בניסן – 'חסד שבגבורה'
היום שמונה ימים שהם שבוע אחד ויום אחד לעומר
*
ביחד עם הצבת גבולות ברורים וביקורת בונה – מאפייניה העיקריים של ספירת גבורה, נמצא היום היבטים רצויים-תמיד של אהבה וחיבה, מאפייניה של ספירת חסד.
לאור שאיפת ה'אהבה-לעצמי' ראוי לנו לבקר ולבדוק גם את עצמנו, ולראות אם והיכן אנו שוגים בחיי היום-יום.
אהבה וסובלנות לאדם-שממול רצויה תמיד, אך אין זה נכון להיות סבלני להתנהלותו כאשר היא אינה כשורה. שתיקה והתעלמות במקרים כאלה אינם מעידים על אהבה. רצוי להעיר ולבקר מתוך אהבה, כאשר חשוב לנו שהאדם-שממול יתפתח ויהיה במיטבו. העזרה המוגשת היא בעצם הצעת שירות באהבה. על-כך נאמר: "עזר כנגדו".
אנרגיית חסד שבגבורה היא אנרגיה המאפשרת אהבה ונתינה ביחד עם מתן כבוד, הצבת גבולות וביקורת בונה.
היום ניתן בחקר עצמי לברר ולשאול –
כאשר אני מבקר//ת את מי שממולי – האם הדבר נעשה מתוך אהבה? מתוך פחד? מתוך דאגה? מתוך כעס ובוז?
האם אני חווה מעין סיפוק נסתר כאשר האדם-שממולי נכשל במשהו?
האם אופני הבעתי בזמן מתיחת ביקורת ואמירת דעה בעת מחלוקת – משביעה בדרך-כלל את רצוני?
האם אני מבין//ה ומיישם//ת את ההבנה – שאין לנו זכות ואפשרות לשפוט אדם אחר, אלא רק להודות על הזכות לאהוב אותו, ולאפשר לו מודעות לעצמו על-ידי ביקורת בונה?
היום – ניתן להקפיד על-כך שמתיחת ביקורת על האדם-שממולי ומתן הערות כלשהן, ייעשו בשליטה עצמית ובמחשבה תחילה, מתוך חיבור רגשי מודע לאהבתי ולחיבתי אליו.
ליום ב' בשבוע 'גבורה' – כ"ג בניסן – 'גבורה שבגבורה'
היום תשעה ימים שהם שבוע אחד ושני ימים לעומר
אנרגיית 'גבורה שבגבורה' מכפילה את מאפייני ספירת גבורה, מדגישה את מידת ה'דין' שבנו, ומאפשרת לנו היום לבחון ולתקן היבטים שונים בתחום האסרטיביות, הצבת הגבולות, הביקורת הבונה וההתגברות – כלפי חוץ וכלפי פנים.
היום ניתן בחקר עצמי לברר ולשאול –
*
האם הביקורת שלי, כלפי עצמי וכלפי זולתי – מידתית? מועטה, או רבה מדי?
האם הביקורת שלי באה לשם שיפור או לשם הבלטת מגרעות ובעיות בלבד?
מה עלי לתקן כדי לאפשר מתן ביקורת ברוח טובה?
האם השליטה העצמית שלי באה לידי ביטוי בחיי היומיום בביצוע המטלות שציינתי לעצמי לעשותן, או שמא יש בי סוג כלשהו של דחיינות?
האם ניצול הזמן שלי יעיל?
באילו דרכים אוכל לנקוט על-מנת לשפר ריסון עצמי ושליטה עצמית?
היום – ניתן להשלים ולסיים עניין שנדחה, להכין רשימת עניינים נוספים לעשייה, ולצידם לרשום את האמצעים שיש לנקוט על-מנת להשלימם ולבצעם.
ליום ג' בשבוע 'גבורה' – כ"ה בניסן – 'תפארת שבגבורה'
היום עשרה ימים שהם שבוע אחד ושלושה ימים לעומר
ספירת 'תפארת', האמצעית באילן הקבלה בין קו החסד לקו הגבורה, מאזנת את רכיבי 'חסד' עם רכיבי 'גבורה'; באופן כזה 'תפארת שבגבורה' מכניסה למהותה של 'גבורה', ובעיקר לתכונות המסונכרנות איתה, הביקורת והצבת הגבולות, רכיבים של איזון: אמפטיה וחמלה.
מכוח איזונה של ההפרדה (ביקורת) עם האחדות (חמלה), מובעת הביקורת במיטבה, כשהיא ניתנת מלב חומל ואוהב.
היום ניתן בחקר עצמי לברר ולשאול:
האם הביקורת שאני מבקר//ת – את בני משפחתי, בן/בת זוגי וחברים – היא ביקורת מאוזנת, ה'מתמתקת' ביחס של חיבה וחמלה?
האם בהתנהלות אסרטיבית (כלשהי) שלי, כלפי עצמי וכלפי אחרים, ובעת דיון או ויכוח חריף, אני משלב//ת ומדגישה גם יחס של אמפטיה וחמלה?
היום – כדאי להתעכב על בחינת הדרך שבה אני מביע//ה ביקורת – ולתרגל אמירה של הערת-ביקורת (אחת לפחות) כשהיא משולבת ברכות, אמפטיה וחמלה.
ליום ד' בשבוע 'גבורה' – כ"ו בניסן – 'נצח שבגבורה'
היום אחד עשר ימים שהם שבוע אחד וארבעה ימים לעומר
ספירת נצח מביאה לספירת גבורה את מימד ההתמדה והעקביות לגבי מתן ביקורת בונה. במיטבה, מאפשרת אנרגיית 'נצח שבגבורה' – זרימה עקבית של התבוננות, עצמית ואחרת, לשם הערה והארה שיש עמן ברכה.
היום ניתן בחקר עצמי לברר ולשאול –
האם מידת הביקורת שלי עקבית או 'מתפזרת'?
האם אני גם מבקר//ת את עצמי באותן נקודות שבהן אני מעביר//ה ביקורת על בני משפחה, בן/בת זוג, חברים ותופעות שונות?
האם יכולתי להעריך, לשפוט ולבקר מתמקדת בהתמדה בתחומי-החיים החשובים בעיני?
היום – ניתן לערוך רשימה של משימות למשך ימים אחדים ולבחון מהיום את אופני ביצוען/אי-ביצוען: האם קיימת נחישות, התמדה ועקביות בגישה ובעשייה כאחת.
ליום ה' בשבוע 'גבורה' – כ"ז בניסן – 'הוד שבגבורה'
היום שנים עשר יום שהם שבוע אחד וחמישה ימים לעומר
ספירת 'הוד' מביאה היום עמה לאנרגיית 'גבורה' את מידת הענווה, הצניעות והכרת התודה לבריאה.
ביקורת הניתנת מצד אנרגיית 'גבורה', כאשר היא אינה באה מתוך ענווה, אלא דווקא מצד הצל וההפרדה, צד היהירות והגאווה, עלולה להביא לתוצאות לא-רצויות.
מחאה נגד אי-צדק, וכל ביקורת הבאה יחד עם האנרגיה של ספירת הוד – הכרת התודה לבריאה וחוויית ה'עצמי' וה'אתה' כניצוץ אלוהי – עשויות להביא להתפתחות ניכרת ולמעשים ייחודיים.
היום ניתן בחקר עצמי לברר ולשאול, בין השאר:
האם יש בי יהירות שאני מביאה בלבוש דאגה ל'צדק'?
האם אני מעוות//ת שיפוט לכדי 'שפיטה' (שיפוט ללא חמלה ולא למטרה ראויה) וחווה את עצמי "ממעל" יותר כתוצאה מביקורת שאני מבקר//ת – בני משפחה, בן/בת זוג, חברים?
האם בעת העברת ביקורת אני זוכר//ת שכולנו 'אחד'?
היום – ניתן לבחון ולברר מתי מתעורר בי הצורך להעיר/לבקר ועד כמה הוא בא מתוך רצון לרומם את עצמי, או מרצון לתקן ולשפר.
ליום ו' בשבוע 'גבורה' – כ"ח בניסן – 'יסוד שבגבורה'
היום שלושה עשר יום שהם שבוע אחד ושישה ימים לעומר
בספירת גבורה, המקושרת לאנרגיה של שיפוט וביקורת, נמהלת היום אנרגיית ספירת יסוד, שמאפיינה העיקרי הוא תקשורת מתוך הכרה של שותפות ומחויבות.
אנרגיית 'יסוד שבגבורה' מאפשרת לאדם תיגבור היכולת לבקר ולהעיר מתוך תחושה של אחריות ומחויבות, וכן תשומת-לב וקשב לאדם "המוער", והעברת המסר, ישירות או בעקיפין, ש"אנו יחדיו, באותה הסירה".
היום ניתן בחקר עצמי לברר ולשאול –
האם כאשר אני מביע//ה ביקורת ומעיר//ה הערות אני נמצא//ת גם בהלך-רוח של אמפטיה ושותפות לגבי מי שממולי?
האם אני מספיק בהיר//ה ותקשורתית, כאשר אני מביע//ה ביקורת, והאם אני מנסח//ת את דברי כך שהאדם-שממול יוכל להיפתח ולהאזין לדברים בתשומת-לב, ללא התנגדות מיידית?
בשעת ויכוח והערת הערות – האם אני מחזיק//ה ב'עורף התודעה' את הידיעה-האמת ש'כולנו אחד', כולנו שותפים-לדרך?
היום – נוכל לעקוב אחר אופני הענקת הביקורת שלנו, ולוודא שהאדם שממולי יודע שדבריי באים מתחושה של שותפות, אך גם מתוך מחויבות לאמת שלי, לשם כינון מערכת יחסים פתוחה, אמיתית וזורמת.
ליום השביעי והאחרון בשבוע 'גבורה' – כ"ט בניסן – 'מלכות שבגבורה'
היום ארבעה עשר יום שהם שני שבועות לעומר
ספירת מלכות מביאה עימה העצמה של התנהלות מכבדת כלפי 'עצמי' וכלפי 'זולתי'; זו התנהלות של מי שה"מלכות" האישית שלו ראויה בעיניו. מכאן נובע שאנרגיית 'מלכות שבגבורה' מאפשרת איפוק והצבת גבולות-עצמי ברורים בפעילות היומיומית, ביחד עם מאור-פנים והתנהגות המוקירה את האדם-'שממול' באשר הוא, קרוב כרחוק.
לספירת גבורה שעיקרה – ביקורת, מתווסף אפוא היום כוחה של ספירת מלכות, שיסודותיה הם שליטה עצמית, אצילות ומנהיגות. בכך מקבלת הביקורת הבונה גוון של התחשבות עם מיקוד עצמי של המבקר, ואילו המבוקר יוצא מחוזק בהערכתו העצמית ובמידת שליטתו בעצמו ובחייו.
היום ניתן בחקר עצמי לברר ולשאול –
האם אני מוקיר//ה ומכבד//ת את עצמי תוך התבוננות שקולה בחוזקותי ועם נטייה מתמדת להגביל ולמזער את חולשותי?
האם אני מסביר//ה פנים ביומיום, לאנשים עימם אני בא//ה במגע?
האם אני יודע//ת לרסן היבטים בהתנהגותי ובאורח חיי כאשר הם פוגעים, ולו במידה זעירה, באנשים סביבי?
האם אני סלחני//ת ומבין//ה שכל אדם ראוי ליחס הוגן ולמאור-פנים, ובכלל זה גם אני לעצמי?
האם הביקורת שלי ניתנת מתוך שליטה עצמית ומתוך כבוד למבוקר?
האם הביקורת שאני מביע//ה מחלישה או מחזקת – אותי ואת האדם שממולי?
היום – ניתן לתרגל מתן הערות מתוך חיזוק כבודו העצמי של האדם-שממול, ילד או מבוגר.
לשבוע השלישי בספירת העומר, שבוע 'תפארת' – ראו נא כאן
על נושאים קשורים במאפייני שבוע גבורה: על הדרישה לצדק /