ל"ג בעומר

 

ל"ג בעומר

אש הלב

 

לאחר כשלון מרד בר כוכבא (בערך שבעים שנה לפני חורבן הבית) הנהיגו דיני אבלות בימי ספירת העומר – לזכר 24.000 תלמידי ר' עקיבא שנפטרו בתקופה זו ממגיפה. דור של תלמידי חכמים ומנהיגים רוחניים בעלי שיעור קומה – אבד מן העולם… עד היום נשתמרו דינים אלה והם מבוטאים ב"ימי הספירה" באי קיום שמחות, אי-התחלות חדשות, ואף לא תספורות או התחדשות בבגדים.

לפי המסורת פסקה המגיפה בקרב תלמידי ר' עקיבא ביום השלושים ושלושה (ל"ג) לספירת העומר ועל-כן נהוג לציין יום זה כיום טוב. ההסבר לכך בהיבט הרוחני, מציין כי התלמידים הנותרים הבינו שגאווה ותחרותיות הם אלה שמיגנטו את המגפה (האומרת: כולנו שווים…), והבנה-תיקון זה היא שהשיגה את עצירת המגפה, ביום הל"ג בעומר, שכולו שופע ענווה וצניעות.

לפי חכמת הנסתר נשפע ביום זה 'כוח-משמיים' המתגבר את כוח האמונה וההודיה של האדם. ההבנה היא כי ר' שמעון בן יוחאי, מגדולי ישראל בכל הדורות ובעל ידע נסתר רב (לפי המסורת מיוחס לו חיבור ספר הזוהר), כיוון את יום פטירתו ליום הייחודי (אנרגטית) הזה – על-מנת לאפשר בו את ההילולה לכבודו (יום פטירתו של צדיק נחשב במסורת ליום חגיגת התאחדות נשמתו עם השכינה). בהילולה ובחגיגה "נפתח" האדם, בשמחה ובמאכלים טובים (נפש וגוף – ב'גופנפש'), וכשהוא "פתוח" – הוא יכול לספוג מאותה אנרגיה יוצאת דופן – פי שבעים ושבעה.
ואכן, עד היום כידוע נוהגים, כמנהג אנשי-קדם בחגיגותיהם – להדליק מדורות (ולכן לשמוח! בעיקר הנוער…), ולציין יום זה ב"מדורה מרכזית" באתר קבורתו של רשב"י.

לג בעומר פיני

"ספירת העומר" היא כידוע ספירת 49 הימים (שבעה שבועות) מיום שני של פסח ועד לחג השבועות, והיא מצוות "עשה" מן התורה: "וספרתם לכם…" (ויקרא, פרק כג). חכמי ישראל ביארו את ספירת העומר ברובד הרוחני – הזדככות והכנה לקבלת התורה – כל שנה – במועד קבלתה המקורי, המצוין על-ידי חג מתן תורה (חג השבועות).

התמונה של ‏קהילת שצ‏.

איפיוניה הייחודים של 'ספירת הוד', הספירה השמאלית התחתונה באילן הספירות הקבלי, ספירת השבוע החמישי משבעת שבועות ספירת העומר – מתחדדים ומתעצמים ביממת ל"ג בעומר, הממקדת ומכפילה את אנרגיית הוד, לפי יום 'הוד שבהוד'. אנרגיה זו נקלטת ומברכת את אלו המודעים לה ביתר שאת, והיא מעשירה את המתכוונן אליה בלבו ובמעשיו – בתיגבור ענווה וצניעות ובהאדרת האמונה ב'רוח האחד', כמקור הכל וכנמצאת בכל.

על-פי חכמת הנסתר העברית, קשורים אם-כן איפיוני יממת ל"ג בעומ ב'הוד'-אה של ענווה וצניעות בדבר קיומו של האל האחד, האינסופי, שהכול – ממנו ובו, ובהעצמת היכולת ל'הוד'-ות לאל על חיי העולם הזה כאן ועכשיו, כאשר חיים אלה נתפשים כפרק אחד מאין-ספור פרקים בחייה האינסופיים של הנשמה הנצחית. 

ההבנה ש'אני הנני ניצוץ-נשמה אלוהי בגוף אדם', וכן כל אדם אחר, ובעיקר הטמעת 'אני הנני נשמת אלהים' – הן העומדות במרכז ההוד-אה וההוד-יה, ובאמצעותן מתברך האדם המודע לכך, בל"ג בעומר, בשפע-אור רב, לתיגבור האמונה-באל והאמונה-בעצמי-אל, שניהם – כ'אחד'.

ביממת ל"ג בעומר, ניתן בחקר עצמי לברר ולשאול, לאורה העוצמתי של להבת המדורה הפנימית ובעוצמת החץ הנורה אל-על מ'קשת הברית', האות האלוהית המעידה על ההחלטה לבלתי החרב את הארץ במבול:
* האם אני חושש//ת להכיר ולהוד-ות במי שאני: ניצוץ אלוהי נצחי בגוף של אדם? מהן החסימות שבי שאינן מאפשרות לי אמונה תמימה (שלמה), והאם הן קשורות בילדותי ובחניכתי, כלומר, בטרום חשיבתי העצמאית?
* האם אני שואף//ת לממש, בענווה ובצניעות, את זכותי המולדת להתעורר ולהתעלות לחיבור אמיץ בין נפשי לבין ניצוצי – העצמי הגבוה שבי? ומה אני עושה או מוכן// לעשות לשם כך?
* האם אני שרוי//ה בענווה מספיקת כדי ללמוד ולהשתלם ולהכניס לחיי רוחניות עשירה, ולהקפיד על התפתחות-באור?

התמונה של ‏שושנה צימרמן‏.

ביממת ל"ג בעומר – רצוי לשקוד על פעולה כלשהי הקשורה ברוח, עשייה המבטאת בעולם הפיסי את האמונה במטא-פיסי:
הוד-אה והוד-יה ביחס ל"אחד בכל", וביחס למשולש שנגזר ממנו – "ואהבת לרעך כמוך, אני ה' ":
אני, אתה וה"קודקוד" העליון המצוי בתוכנו ובכול.

יממת ל"ג בעומר כולה – ולא רק זמן-המדורה, היא אם-כן יממה להעשרת הבסיס לחיים רוחניים: מתוך התכוונות לכך ניתן לקבל ביממה זו סיוע המפתח את היכולת לתת אמון ולהפנים, עמוק בלב, את האמונה ב'אחד'-שבכול, ה'אחד' ש'דגלו אהבה'.

הזמנה ללג בעומר תשעו

על מה שהיה בל"ג בעומר תשע"ו

בערב ל“ג בעומר תשע“ו, לפני כחמישה ימים, התכנסנו, אנו מועצת העם (סתאאאם), אנו חברים לדרך רוחנית אסלית וחבריהם, וישבנו בחצר בפרדס-חנה ואכלנו ושתינו ושוחחנו ובהינו באש המדורה היפה שאירגן אבשלום. ואחר-כך התחלתי בסיפור מעלתו הרוחנית המיוחדת של יום ’הוד שבהוד‘, הוא הל“ג בספירת העומר, ומן הסיפור גלשנו אל מדיטציה מרגשת שלא הורשינו להקליט, ומשם גלשנו להפסקה ולכיבוד הכייפי, ואף צפינו בבני פרדס חנה דור שישי (אולי…) מפזזים במדורתנו-שלנו כמזכירים לנו שאין מדובר בפלישה, משום ש‘הכול אחד‘. וכשהתינוקות נרדמו בידי הוריהם, ואחדים כבר נפרדו והלכו לדרכם – פנינו לדרכנו ולמדנו קטע מאלף מתוך ’מדרש הנעלם‘ בספר הזוהר, ולאט הפכנו את הטקסט האיזוטרי – מסינית לעברית.
ואז זה קרה: שמעתי את עצמי אומרת שהנה, כאן ועכשיו, מתייסדת לה תנועה – שאין צורך כלל לפרסמה, והיא בכלל תנועה של תנועה פנימית, ’אקטיביזם רוחני‘, המושתת על שלוש דקות של התכוונות: להאחיד בתוכי את נפשגופי ורוחי ונשמתי, ולהזריח את האור בי ומסביבותי, בהודיה (“הוד) ובהודאה (שבהוד“) שהיא האמונה המודה (אני לפניך…) שהכול אחד, והיא תהילתך/תהילתי/תהילתנו. יותר אני לא זוכרת, אך הדברים צולמו (כנראה לא במקרה) ונעלה את התיעוד, לטובת ההסתקרנות הרוחנית שלנו, לרשת, במהרה בימינו, וגם נספר על-כך כשזה יקרה!
”מי מצטרף לתנועה מן היושבים כאן?“, שאלתי, כשסיימתי להציג את מהותה הפנימית ואת אי-תנועתיותה של התנועה. ידיים רבות מן המעגל שמסביב למדורה, הצביעו בעוז. חלקן גם חייג אחר-כך לסלפון שלי כדי להצהיר: ’אני מצטרף‘. מי שלא עשה כן – אנא!
בקרוב נעדכן מה ניתן לעשות כדי לאפשר לעוד מצטרפים-פוטנציאליים להגיע אל התנועה (הפנימית) – ’אקטיביזם רוחני‘. בינתיים – תודה וברכה לכולכם! שלוש הדקות ביום הן מופלאות!
והנה גם נביא כאן חוויות מהאירוע. הנה אחדות: ששאלתי ונעניתי, ותודה! שוש
*
ההצהרה הבאה תישמע כאילו יצאה מפיו של אדם רפה שכל או אדם המכור לדרמטיזציה של ארועים פעוטים, אבל למעשה, היא נכתבה מתוך שיקול דעת וללא הגזמה: לפני מספר ימים, מסביב למדורת ל”ג בעומר, כאשר שוש הכריזה על ייסוד תנועה חדשה, הרגשתי בתוכי שזהו רגע היסטורי. כן, כן, רגע היסטורי. ואם תשאלו: למה? אשיב שזוהי התנועה היחידה שאני מאמין שתוכל לשנות את תדר העולם. כשאדם מביט סביב הוא רואה תנועות פוליטיות וחברתיות מתגוללות בערימות אשפה של הבטחות סרק וניסיון נואל לשנות דברים חיצוניים מבלי לתת דעת לשינוי פנימי. התנועות שכן מתיימרות לחולל שינוי פנימי הן אימפוטנטיות משום חוסר החיבור שלהן למציאות חיצונית ובנוסף עדינות הן ככנפי פרפר, ולא, הן אינם יוצרות סופה בצד השני של העולם. הבטתי בלהבות המדורה שפלטה מדי פעם מאות גיצים מסתחררים לשמים וחשבתי ששנים אני מביט בעין לאה על משוגות האנשים המנהיגים את הכוכב שלנו לעתיד רווי בהרס, כתוצאה מבערות, חמדנות ונרפות אינטלקטואלית. חשבתי שרק עכשיו, לראשונה, אני מרגיש שהישועה קרובה. התנועה שעליה הכריזה שוש תאזן את הטירוף ההנהגתי של ישראל, ואולי של העולם כולו, בדיוק כפי שאיזנה את הטירוף שבו התנהלו חיי עד לפני שהכרתי אותה. ואם היא הצליחה לאזן אותי אז לאזן את הפלנטה קטן עליה. בואו והצטרפו לתנועה שיכולה לשנות. אריאל סמל
*
כשישבתי במעגל, וברקע היו צלילי מוסיקה רועשת וקולות ילדים ונוער סביב מדורות גדולות, התנתקתי מהרעשים והאזנתי ברוב קשב לדבריה של שוש. ההבנה שזהו מעגל מיוחד במינו, ושהדברים גדולים בהרבה מכפי שאוכל לשער, הדהדה בי בחוזקה, והתמלאתי תודה על הזכות האדירה, להיות חלק מהמעגל הזה. התרגשתי מהידע, מההבנות וממשמעותם לחיינו כאן ועכשיו, התמסרתי, ולרגעים חוויתי – חיבור לאנרגיית ההודיה וההודאה ש‘הכל אחד‘! איילת
*
חשבתי על מה שהרגשתי כש-שוש הכריזה על תנועת האקטיביזם הרוחני אתמול… ובכן, הרגשתי התרגשות מופלאה שכן הבנתי בפליאה שיש לי הזכות להיות חלק מרגע מכונן בהיסטוריה. אני מודה לך ולמדרגים הגבוהים ואני מאושרת להיות שליחת אור ולהיות חלק מהפצתו. זו זכות גדולה ואני מאושרת בה. תודה תודה תודה. ענתי

 

שוש לג בעומר תשעו אריאל צילם

לבחירתכם - שתפו נא