פרשת השבוע והפטרתה
"פרשת השבוע ואני / בהיבט ריבוני שאינו-רבני…" – נגיעה קלה באמצעות קריאה אישית בפרשות השבוע, ובתוספת שבועית מצטברת והולכת גם בהפטרותיהן (העלאתה של רשומת ההפטרה לפרשה מצוינת בסימן פלוס+ , לצד שם הפרשה).
לבעלי פנאי ו'השתוקקות לרוח' אני ממליצה לעסוק בכייף בקריאה של ועל פרשת השבוע ו/או הפטרת השבוע, כפי שהיא מובאת כאן, או ברחבי ברשת.
עיון בפרשה ובהפטרת השבוע נותן הזדמנות פז קבועה (זהירות, אוקסימורון), מדי שבוע, לעיין במקורותינו, להעלות באיתגור הרוח את התדר לאור תוסף-השבת, וללמוד מודעות רוחנית בת העולם העתיק, גם כדי לבדוק ולראות האם אכן 'יש/אין חדש תחת השמש'. להבנתי, כדי להיות במודעות רוחנית אסלית, כדאי לנו להשקיע זמן בקריאה ובלימוד הנאים לזמן ולמקום, ואפילו טובים לחידוד החשיבה, במיוחד בטקסט הנושא עמו את תפישת המודעות הרוחנית, העמוקה מני-ים, בתורת ישראל..
הרוחניות לגביי היא התשוקה להבין את רזי העולם והאדם, את מה שמעבר לחומר, כדי להתנהל נכון וכדי להיות יותר מאושרים. לכן, אני לומדת את הרזים האלה בכל תרבויות העולם, כולל מסורת ישראל, שעד לפני בערך 150 שנים הייתה ברובה דתית. בתחושתי ולדעתי אין שום סתירה בין לשאוב מלוא חפניים מדת ישראל לבין להיות 'חילונית אדוקה'.
ועוד רז אחד לכם אגלה: אני חושבת שבקריאתי הספיריטואלית-עידן חדש'ית בפרשיות התורה (וכך בהפטרותיהן), אני משתדלת לחדש (בעיקר לעצמי…), בהחלט תוך גמגום קל, ז'אנר חדש של קריאה עברית-ישראלית, "חילונית" אך רבת-אמונה: לא קריאה 'ספרותית', אף לא פרשנות חוקרת, לא חיפוש הנסתר, לא מצד הדרשנות ולא מצד תורת הסוד… בקיצור, לא פרד"ס אלא גינת המו"ר (-מודעות רוחנית). מה דעתכם?
מהי 'פרשת השבוע'? זוהי קבוצת פרקים וחלקיהם מן התורה. יש חמישים וארבע פרשות, כלומר, כל התורה חולקה (בתקופת גלות בבל) לקבוצות-פרשות ובאופן כזה קוראים את כל התורה בשנה אחת, מדי שנה. קריאת הפרשה בשלמותה מתבצעת בכל שבת בבית הכנסת, ובהמשך השבוע נהוג ללמוד אותה ולפרשה. לפני השבת של הפרשה, כבר מקדימים קריאתה בתפילת מנחה של השבת הקודמת ובתפילת שחרית בימי שני וחמישי (מיעוטי האנרגיה… יחסית).
לאחר מחזור של מספר שנות כתיבה על פרשות השבוע, נחדש ונתייחס כל שבוע (מנוערים מכול דתיות כזו או אחרת) לפסוקים מן ההפטרה של הפרשה, מבלי להתעכב על פירושי מקרא או על רקע לנאמר ולאומר.
מהי ה'הפטרה' לפרשת השבוע? ההפטרה היא קטע מספרי הנביאים (הנו"ן של ה-תנ"ך)
שנהוג לקרוא בציבור בבית הכנסת בשבתות, במועדי ישראל, ובחלק מהקהילות גם בתעניות ציבור במנחה, לאחר סיום קריאת התורה.
בעוד שלפי סדר הקריאה שהונהג לקריאת חמשת חומשי התורה, משלימים את קריאתם מדי שנה, לא נקבע לספרי הנביאים מחזור קריאה על פי סדר הבאתם, כלומר, מן המוקדם אל המאוחר.
עם זאת, חלקים מספרי הנביאים נקראים לפי נושאים, כאשר לכל פרשה (חלק מן התורה) נבחרה הפטרה הקשורה בדרך כלל לנושא הפרשה או למועד/אירוע הסמוכים לקריאתה.
פרשת השבוע והפטרתה (עדיין בעריכה, תמיד – בצמיחה)(הוספת ההפטרה מצוינת, ליד שם הפרשה, בסימן +) על פרשות התורה – ספר בראשית |
---|
בראשית + |
נח + |
לך לך + |
וירא + |
חיי שרה + |
תולדות + |
ויצא |
וישלח |
וישב |
מקץ |
ויגש |
ויחי+
על פרשות התורה – ספר שמות |
ואלה שמות |
וארא |
בוא |
בשלח |
יתרו |
משפטים |
תרומה |
תצוה Parshat Tetzaveh |
כי תשא |
ויקהל-פקודי |
על פרשות התורה – ספר ויקרא |
ויקרא |
צו + |
שמיני |
תזריע |
מצורע |
אחרי מות |
קדושים |
אמור + |
בהר + |
בחוקותי +
על פרשות התורה – ספר במדבר |
במדבר |
נשא |
בהעלותך+ |
שלח לך |
קורח |
חוקת |
בלק |
פנחס |
מטות |
על פרשות התורה – ספר דברים |
דברים |
ואתחנן |
עקב |
ראה |
שופטים |
כי תצא |
כי תבוא |
נצבים |